Izveštaj o analizi sadržine pritužbi primljenih na postupanje Osnovnog javnog tužilaštva u Mladenovcu u 2019. godini
Planom integriteta Osnovog javnog tužilaštva u Mladenovcu, u oblasti „Upravljanje pritužbama na rad tužilaštva“, rizični proces „Upravljanje pritužbama na rad tužilaštva“, predviđene su mere poboljšanja za upravljanje rizikom od korupcije. Kao jedna od navedenih mera, pod rednim brojem 3. navedenog rizičnog procesa predviđeno da će se sprovoditi analiza sadržine primljenih pritužbi na godišnjem nivou.
Članom 72. stav 1. Pravilnika o upravi javnim tužilaštvima predviđeno je da svako ko ima opravdan interes i obratio se javnom tužilaštvu za postupanje u stvarima za koje je nadležno javno tužilaštvo, ima pravo na podnošenje predstavke ili pritužbe na rad javnog tužilaštva i da o odluci po predstavci i pritužbi bude obavešten, dok je stavom 3. navedenog člana predviđeno da se predstavka ili pritužba na rad zamenika javnog tužioca ili zaposlenog podnosi javnom tužiocu tog tužilaštva, a na rad javnog tužioca neposredno višem javnom tužiocu.
Imajući u vidu napred navedene odredbe Pravilnika o upravi javnim tužilaštvima, po pritužbama na rad zamenika javnog tužioca i zaposlenih u Osnovnom javnom tužilaštvu u Mladenovcu postupano je tokom 2019. Ggodine i po svim je od strane janvog tužioca, kao odgovornog lica za postupanje po takvim pritužbama, i doneta odluka.
Tokom 2019. godine podneto je ukupno 12 pritužbi na postupanje obrađivača predmeta u Osnovnom javnom tužilašvu u Mladenovcu, što je nešto više nego 2108. godine, kada je bilo podneto 10 pritužbi. Najveći broj podnetih pritužbi upućivan je preko nadređenih tužilaštava ovom tužilaštvu, i to preko Višeg javnog tužilaštva u Beogradu ili Republičkog javnog tužilaštva, dok je jedan broj dostavljen i lično, preko podnosilaca.
Pritužbe su podnošene, kako od strane okrivljenih ili optuženih lica, tako i od strane oštećenih, a u jednom navratu, pritužba je podneta od strane advokata u vezi nedostavljanja klauzule pravnosnažnosti , odnosno izvršnosti na rešenje o troškovima postupka.
Upravo podatak da su pritužbe podnošene od strane okrivljenih ili optuženih lica je suštinska razlika u odnosu na prethodnu godinu. Ove pritužbe su uglavnom podnošene jer su podnosioci istih smatrali da im je neko od prava, koje imaju kao okrivljena lica, uskraćeno ili priznato u manjem obimu od onog predviđenog zakonom. Međutim, analizom predmeta i izjašnjenja postupajućih obrađivača, utvrđeno je da su sve ove pritužbe bile neosnovane. Pritužbi podnetih od strane okrivljenih ili optuženih lica je u 2019. godini bilo je ukupno 5.
Pritužbe koje su podnošene od strane podnosilaca krivičnih prijava ili oštećenih, odnosile su se uglavnom na efikasnost u postupanju, a takvih pritužbi je bilo 4. Jedna se, a kako je to već napred navedeno, odnosila na nedostavljanje klauzule pravnosnažnosti , odnosno izvršnosti na rešenje o troškovima postupka, podneta od strane advokata, a preostale dve su se odnosile na nedostavljanje određene dokumentacije iz predmeta podnosiocima prijava.
Ovlašćeno lice za postupanje po ovim pritužbama je javni tužilac, shodno prethodno pomenutim odredbama Pravilnika o upravi javnim tužilaštvima, odnosno za odlučivanje o podnetim pritužbama na rad zamenika javnih tužilaca i zaposlenih u Osnovnom javnom tužilaštvu u Mladenovcu. Povodom svih podnetih pritužbi doneta je odluka nakon razmatranja spisa predmeta i izjašnjenja postupajućih obrađivača predmeta, a o donetim odlukama obavešteni su podnosioci, shodno članu 73. stav 2. Pravilnika, u roku od 30 dana, kao i nadređeno tužilaštvo, ukoliko je pritužba došla preko nekog od tih tužilaštava.
Analizom sadržine primljenih pritužbi, utvrdio sam da je jedan deo istih bio paušalan i nejasan, bez konkretizovanja u čemu bi se eventualno sačinjavali propusti postupajućih obrađivača predmeta, dok je bilo i pritužbi koje su bile i vrlo detaljne u tom pogledu. Specifičnost u odnosu na prethodnu godinu je značajan broj proitužbi podnet od strane optuženih lica, koje su međutim sve ocenjene kao neosnovane. Što se tiče navoda pojedinih pritužbi da se nije postupalo efikasno u pojedinim predmetima, iste su takođe ocenjene kao neosnovane, budući da su radnje u tim predmetima preduzimane dinamikom koja je moguća obzirom na obim posla obrađivača predmeta, koji su samo tokom prethodne godine zadužili više od po 350 novih predmeta. U svakom slučaju, predmeti koji su zahtevali hitno reagovanje su rađeni uz maksimalne naore da se pre svega zaštiti žrtva krivičnog dela i da se u najkraćem mogućem roku donese odluka u pogledu krivičnog gonjenja učinilaca krivičnih dela.
JAVNI TUŽILAC
mr Ivan Konatar