Извештај о анализи садржине притужби примљених на поступање Основног јавног тужилаштва у Младеновцу у 2019. години
Планом интегритета Основог јавног тужилаштва у Младеновцу, у области „Управљање притужбама на рад тужилаштва“, ризични процес „Управљање притужбама на рад тужилаштва“, предвиђене су мере побољшања за управљање ризиком од корупције. Као једна од наведених мера, под редним бројем 3. наведеног ризичног процеса предвиђено да ће се спроводити анализа садржине примљених притужби на годишњем нивоу.
Чланом 72. став 1. Правилника о управи јавним тужилаштвима предвиђено је да свако ко има оправдан интерес и обратио се јавном тужилаштву за поступање у стварима за које је надлежно јавно тужилаштво, има право на подношење представке или притужбе на рад јавног тужилаштва и да о одлуци по представци и притужби буде обавештен, док је ставом 3. наведеног члана предвиђено да се представка или притужба на рад заменика јавног тужиоца или запосленог подноси јавном тужиоцу тог тужилаштва, а на рад јавног тужиоца непосредно вишем јавном тужиоцу.
Имајући у виду напред наведене одредбе Правилника о управи јавним тужилаштвима, по притужбама на рад заменика јавног тужиоца и запослених у Основном јавном тужилаштву у Младеновцу поступано је током 2019. Ггодине и по свим је од стране јанвог тужиоца, као одговорног лица за поступање по таквим притужбама, и донета одлука.
Током 2019. године поднето је укупно 12 притужби на поступање обрађивача предмета у Основном јавном тужилашву у Младеновцу, што је нешто више него 2108. године, када је било поднето 10 притужби. Највећи број поднетих притужби упућиван је преко надређених тужилаштава овом тужилаштву, и то преко Вишег јавног тужилаштва у Београду или Републичког јавног тужилаштва, док је један број достављен и лично, преко подносилаца.
Притужбе су подношене, како од стране окривљених или оптужених лица, тако и од стране оштећених, а у једном наврату, притужба је поднета од стране адвоката у вези недостављања клаузуле правноснажности , односно извршности на решење о трошковима поступка.
Управо податак да су притужбе подношене од стране окривљених или оптужених лица је суштинска разлика у односу на претходну годину. Ове притужбе су углавном подношене јер су подносиоци истих сматрали да им је неко од права, које имају као окривљена лица, ускраћено или признато у мањем обиму од оног предвиђеног законом. Међутим, анализом предмета и изјашњења поступајућих обрађивача, утврђено је да су све ове притужбе биле неосноване. Притужби поднетих од стране окривљених или оптужених лица је у 2019. години било је укупно 5.
Притужбе које су подношене од стране подносилаца кривичних пријава или оштећених, односиле су се углавном на ефикасност у поступању, а таквих притужби је било 4. Једна се, а како је то већ напред наведено, односила на недостављање клаузуле правноснажности , односно извршности на решење о трошковима поступка, поднета од стране адвоката, а преостале две су се односиле на недостављање одређене документације из предмета подносиоцима пријава.
Овлашћено лице за поступање по овим притужбама је јавни тужилац, сходно претходно поменутим одредбама Правилника о управи јавним тужилаштвима, односно за одлучивање о поднетим притужбама на рад заменика јавних тужилаца и запослених у Основном јавном тужилаштву у Младеновцу. Поводом свих поднетих притужби донета је одлука након разматрања списа предмета и изјашњења поступајућих обрађивача предмета, а о донетим одлукама обавештени су подносиоци, сходно члану 73. став 2. Правилника, у року од 30 дана, као и надређено тужилаштво, уколико је притужба дошла преко неког од тих тужилаштава.
Анализом садржине примљених притужби, утврдио сам да је један део истих био паушалан и нејасан, без конкретизовања у чему би се евентуално сачињавали пропусти поступајућих обрађивача предмета, док је било и притужби које су биле и врло детаљне у том погледу. Специфичност у односу на претходну годину је значајан број проитужби поднет од стране оптужених лица, које су међутим све оцењене као неосноване. Што се тиче навода појединих притужби да се није поступало ефикасно у појединим предметима, исте су такође оцењене као неосноване, будући да су радње у тим предметима предузимане динамиком која је могућа обзиром на обим посла обрађивача предмета, који су само током претходне године задужили више од по 350 нових предмета. У сваком случају, предмети који су захтевали хитно реаговање су рађени уз максималне наоре да се пре свега заштити жртва кривичног дела и да се у најкраћем могућем року донесе одлука у погледу кривичног гоњења учинилаца кривичних дела.
ЈАВНИ ТУЖИЛАЦ
мр Иван Конатар